Melius Klinieken

Lage rugpijn

Lage rugpijn is één van de meest voorkomende redenen waarom mensen naar een dokter gaan of/en uitvallen op het werk; daarbij is het wereldwijd de meest voorkomende reden van arbeidsongeschiktheid. Gelukkig kunt u maatregelen treffen om de meeste episodes van lage rugpijn te voorkomen of te verminderen. Zo preventie faalt kunnen eenvoudige adviezen en oefeningen thuis uw rugpijn binnen enkele weken genezen en u functioneel houden. Operatief ingrijpen is zelden nodig om uw rugpijn te verhelpen. Lage rugpijn kan een verscheidenheid aan symptomen veroorzaken, variërend van spierpijn tot een schietend, brandend of stekend gevoel. Bovendien kan de pijn uitstralen in uw been of verergeren met buigen, draaien, optillen, staan of lopen.

De meeste episodes van lage rugpijn verbeteren met behandeling in de thuissituatie en zelfmanagement, meestal binnen enkele weken.

Neem contact op met uw huisarts of medisch specialist indien uw rugpijn:

  • Langer dan enkele weken aanhoudt
  • Ernstig is en niet verbetert met rusten
  • Naar één of beide benen uitstraalt (vooral indien de uitstraling onder de knie komt)
  • Zwakte, verminderd gevoel of tintelingen in één of beide benen veroorzaakt
  • Vergezeld wordt door onverwacht gewichtsverlies

In zeldzame gevallen duidt lage rugpijn op ernstige medische problemen. Zoek onmiddellijke hulp indien uw rugpijn:

  • Darm- of blaasproblemen veroorzaakt
  • Vergezeld wordt door koorts
  • Optreedt als gevolg van een val, klap tegen de rug of andere verwonding

Lage rugpijn ontwikkelt zich vaak zonder een duidelijke oorzaak welke uw huisarts of medisch specialist kan identificeren met een test of beeldvormend onderzoek. Aandoeningen welke gewoonlijk worden verbonden aan lage rugpijn zijn:

  • Overbelasting of overrekking van een spier of ligament (band)
    Repetitief tillen of plotse afwijkende bewegingen kan een overbelasting of overrekking van de spieren of ligamenten van de wervelkolom veroorzaken. Indien u in een slechte lichamelijke conditie bent kan aanhoudende overbelasting of overrekking pijnlijke spierkrampen veroorzaken.

  • Uitstulpende of gescheurde tussenwervelschijven
    Tussenwervelschijven vormen kussens tussen de botten (wervels) in uw wervelkolom. Het zachte materiaal binnen in een tussenwervelschijf kan uitstulpen of scheuren en op een zenuw of ligament drukken. Echter, u kunt uitstulpende – of gescheurde tussenwervelschijven hebben zonder (uitstralende) lage rugpijn. Ziekte van de tussenwervelschijven wordt incidenteel gevonden op röntgenfoto’s wanneer er een foto van de lage rug wordt uitgevoerd wegens een andere reden.

  • Artritis
    Osteoartritis kan lage rugpijn veroorzaken. In enkele gevallen kan artritis in de wervelkolom leiden tot een vernauwing van de ruimte rondom het ruggenmerg, een aandoening welke spinale stenose wordt genoemd.

  • Osteoporose
    In de wervels van uw wervelkolom kunnen pijnlijke breuken ontstaan indien uw botten poreus en breekbaar worden.

Iedereen kan lage rugpijn ontwikkelen, zelf kinderen en tieners. Onderstaande factoren kunnen u een groter risico geven op het ontwikkelen van lage rugpijn:

  • Leeftijd
    Rugpijn treedt vaker op naarmate men ouder wordt, startend rond de leeftijd van 30-40 jaar.

  • Gebrek aan beweging
    Zwakke, ongebruikte spieren in uw rug en buik kunnen leiden tot rugpijn.

  • Overgewicht
    Overgewicht zorgt voor extra stress op uw rug.

  • Ziektes
    Verschillende ziektes zoals artritis en kanker kunnen een oorzaak zijn van uw rugpijn.

  • Onjuist tillen
    Het gebruiken van uw rug in plaats van uw benen kan leiden tot rugpijn.

  • Psychologische aandoeningen
    Mensen die gevoelig zijn voor depressie en angst schijnen een groter risico op lage rugpijn te hebben.

    Roken
    Mensen die roken hebben in hogere mate lage rugpijn. Dit kan veroorzaakt worden omdat roken leidt tot meer hoesten, wat kan leiden tot uitstulpende tussenwervelschijven. Roken vermindert de doorbloeding van de wervelkolom en verhoogt het risico op osteoporose.

U kunt lage rugpijn vermijden of herhaling voorkomen door uw lichamelijke conditie te verbeteren en de juiste lichaamshoudingen aan te leren en te oefenen. Om uw rug gezond en sterk te houden:

  • Oefeningen
    Regelmatige, lage-impact activiteiten – deze welke geen overbelasting of schokken van uw rug veroorzaken – kunnen uw rug versterken en uw spieren beter laten functioneren. Lopen en zwemmen zijn goede keuzes. Spreek met onze fysio/manueeltherapeuten over welke oefeningen u kunt proberen.

  • Versterking van spieren en flexibiliteit
    Oefeningen van de spier van buik en rug, welke de “kernspieren” versterken, helpen om de conditie te verbeteren, opdat zij samenwerken als een natuurlijk korset voor uw rug. Bij Melius Klinieken vindt u specialistische beweegtrajecten.

  • Behoud een gezond gewicht
    Overgewicht kan overbelasting van de rugspieren veroorzaken. Indien u kampt met overgewicht kan het weer in vorm komen rugpijn voorkomen.

  • Stop met roken
    Roken verhoogt het risico op lage rugpijn. Het risico vergroot met het aantal sigaretten dat u per dag rookt, dus stoppen zou het risico moeten verminderen.

  • Sta op een slimme manier
    Niet hangen. Behoud een neutrale positie van het bekken. Een goede houding kan de stress op uw rugspieren verminderen.

  • Zit op een slimme manier
    Kies een stoel met een goede ondersteuning van de lage rug, armsteunen en een draaibare basis. Het plaatsen van een kussen of opgerolde handdoek in de holte van uw rug kan bijdragen aan het behouden van de normale curve. Verander uw positie frequent, ten minste ieder half uur.

  • Til op een slimme manier
    Vermijd het tillen van zware voorwerpen. Laat uw benen het werk doen. Houdt uw rug recht, niet draaien, buig alleen door de knieën. Houdt het voorwerp dichtbij uw lichaam. Til samen met een andere persoon indien het voorwerp zwaar of afwijkend is.

Uw huisarts of medisch specialist zal uw rug onderzoeken en de mogelijkheden beoordelen met betrekking tot zitten, staan, lopen en het optillen van voorwerpen. Uw arts zal eveneens aan u vragen om uw pijn te beoordelen met een cijfer, variërend van 0 (geen pijn) tot 10 (maximaal denkbare pijn) en met u spreken hoe deze pijn uw functioneren beïnvloed. Deze onderzoeken helpen bij het beoordelen waar de pijn vandaan komt, hoeveel u kunt bewegen voordat de pijn uw bewegingen stopt en of u kampt met spierspasmen. Eveneens kunnen ze helpen met het uitsluiten van meer ernstige oorzaken van rugpijn.

Indien er een reden bestaat om te denken aan een specifieke oorzaak voor uw pijnklachten kan uw huisarts of medisch specialist één of meerdere onderzoeken laten uitvoeren:

  • Röntgenfoto
    Deze beeldvorming toont de uitlijnen van uw botten en of u kampt met artritis of breuken. Deze beeldvorming toont op zichzelf niet of u kampt met problemen met het ruggenmerg, spieren, zenuwen of tussenwervelschijven.

  • MRI of CT scan
    Deze scans uitgestulpte tussenwervelschijven aantonen, evenals problemen met de botten, spieren, weke delen, pezen, zenuwen, ligamenten (banden) en bloedvaten.

  • Bloedonderzoek
    Een bloedonderzoek kan helpen om te bepalen of u een infectie heeft of een andere aandoening welke de oorzaak is van uw pijn.

  • Botscan
    In zeldzame gevallen zal uw huisarts of medisch specialist een botscan aanvragen om te onderzoeken of u kampt met bot tumoren of breuken veroorzaakt door osteoporose.

  • Zenuw studies
    Een bij elektromyografie (EMG) worden de elektrische impulsen gemeten, geproduceerd door de zenuwen, en de antwoorden van de spieren. Deze test kan zenuwschade bevestigen, veroorzaakt door uitstulpende tussenwervelschijven of vernauwing of uw ruggenmergkanaal (spinale stenose).

De meeste rugklachten verbeteren binnen een maand na behandeling in de thuissituatie. Echter, iedereen is verschillend en lage rugpijn is een complexe aandoening. Veel mensen zullen enkele maanden moeten wachten alvorens de pijnklachten verdwijnen of acceptabel worden; een minderheid van de mensen kampt met aanhoudende, ernstige pijnklachten.

Vrij verkrijgbare geneesmiddelen en de toepassing van warmte kunnen het enige zijn wat u nodig heeft. Bedrust wordt niet aanbevolen. Ga door met uw activiteiten zoveel als u kunt. Probeer lichte activiteiten, zoals lopen en de dagelijkse gang van zaken. Stop met activiteiten welke de pijn laten toenemen, maar stop niet uit angst voor het krijgen van pijn. Indien behandelingen in de thuissituatie na enkele weken niet leiden tot vermindering van pijnklachten kan uw huisarts of medisch specialist andere medicatie of andere therapieën voorschrijven.

Medicatie
Afhankelijk van het type pijnklacht wat u heeft kan uw huisarts of medisch specialist u verschillende medicijnen voorschrijven, waaronder vrij verkrijgbare medicatie, spierontspanners, topische (via de huid) medicatie en zenuwpijn remmende medicatie.

Fysiotherapie
Een fysiotherapeut kan u oefeningen aanleren om uw flexibiliteit te vergroten, uw rug- en buikspieren te versterken en uw houding te verbeteren. Het regelmatig gebruik maken van deze technieken kan u helpen met het voorkomen van terugkeren van pijnklachten. Fysiotherapeuten bieden u eveneens onderwijs omtrent de aanpassing van bewegingen gedurende een episode van rugpijn om opflakkering van pijnsymptomen te vermijden terwijl u uw activiteiten continueert. De fysio/manueeltherapeuten van Melius Klinieken zijn allen gespecialiseerd in de behandeling van mensen met aanhoudende – of chronische pijnklachten. Meer informatie vindt u in het focusprogramma fysiotherapie en de website van Melius Pijnzorg.

Pijnbehandelingen en operaties
Er zijn meerdere behandelingen beschikbaar ter vermindering van uw pijnklachten, waaronder injecties met corticosteroïden, radiofrequente neurotomie, implantaties van neurostimulatoren en chirurgische behandelingen.

U krijgt een goed overzicht over deze beschikbare behandelingen via de pagina zoek op lichaamsdeel op deze website.